• Log in
  • Contact
  • Volg ons op LinkedIn
evivermeer-grijs

Gifpijlen in communicatie

Effectief communiceren is en blijft lastig voor de meeste mensen. Vind ik zelf ook. Voordat je het weet, zeg je iets wat heel anders overkomt dan je bedoelt of hoor je iets wat de ander niet zegt en ga je in de verdediging. De Amerikaanse psycholoog John Gottman heeft. Gottman deed uitgebreid onderzoek naar communicatie binnen relaties. We werken veel met de theorie van Gottman. Hij  ontdekte 4 terugkerende vormen die hij gifpijlen noemt: pijl 1: in de tegenaanval gaan, jij-bakken, pijl 2: in de verdediging schieten: "ja maar, ik kan er niks aan doen", pijl 3: muur optrekken, letterlijk weglopen of stil worden , pijl 4: cynisme. Dit is de meest giftige pijl.

Het leuke is dat ieder team deze gifpijlen herkent. Sommige mensen hebben een duidelijke voorkeur. Bij andere mensen hangt het af van de situatie. Het is goed om je bewust te zijn van de impact. Zolang gifpijlen opgevangen kunnen worden is het niet erg. In een relatie waar genoeg positiviteit is, kun je een gifpijl hebben. Maar realiseer je dat er vijf positieve interacties nodig om 1 gifpijl zonder gevolgen op te kunnen vangen, zonder dat die pijl de onderlinge relatie verstoort. Als het evenwicht wegvalt door te veel negatieve communicatie, kunnen teams daar ziek van worden, letterlijk.

Voorbeelden uit eigen praktijk
Voor een team in de welzijnsector waren de gifpijlen een echte eye-opener. Ze hebben het zelfs in hun teamcontract opgenomen: geen gijfpijlen meer. Als iemand het toch weer doet hebben ze een fysiek gebaar: "hé, een gifpijl!" Door de fictieve pijl op te vangen is ie al geneutraliseerd. Heel mooi opgelost.
Bij een ander team hebben we tijdens een sessie vier vakken gemaakt, met 1 gifpijl per vak. Toen teamleden werden gevraagd in het vak van hun voorkeur te stappen bleek 80 procent een muurtje op te trekken. We vroegen hierbij een fysiek gebaar te maken: deze teamleden liepen toen de zaal uit. Dat gaf zo'n mooi inzicht in teamgedrag. Je hoorde ze zeggen: "Jeetje, dit doen we dus als het spannend wordt?" Als coach hoef je dan niks meer uit te leggen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Goede voornemens

Goede voornemens zijn niet afhankelijk van 1 januari. Maar het heeft ook wel iets moois om aan het begin van een jaar jezelf af te vragen wat je echt anders zou willen.
Ooit las ik ergens een mooie uitleg van het woord heldendom. Namelijk iets doen wat je eigenlijk eng of spannend vind te doen en toch doet. Dat vraagt soms om moed en durf. Het kan een ongemakkelijk gevoel geven, je onzeker maken. Het hoort er allemaal bij. Maar als je echt iets anders wilt, moet je ook iets anders doen. Ik heb besloten dit jaar wat meer mijn eigen held te zijn. En jij?

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Korte Teamscan

Teamscan basis voor coachtraject
Zo'n uitgebreid assessment waar ik in mijn vorige blog over sprak, is natuurlijk best een investering. Dat is waarom we een simpele Teamscan hebben ontwikkeld: geen uitgebreid, tijdrovend en kostbaar assessment, maar een quick & dirty assessment zeg maar. Daarbij beoordelen alle teamleden de 14 onderdelen, dat kost slechts enkele minuten. Wij verwerken de uitkomsten in een korte analyse en geven een toelichting op de uitslag. Een van de meest heldere illustraties bij deze Teamscan is dat de uitkomst vertaald wordt in een spiderdiagram. Zo wordt direct zichtbaar hoe het team heeft gescoord. Onze ervaring is dat dit een heel effectieve manier is om een coachtraject te starten.

Teamscan voor managers
Het is ook effectief middel voor teammanagers die een beter functionerend team willen: je kunt namelijk zo met de uitslag aan de slag. Je ziet de verbeterpunten in een oogopslag.
Managers kunnen bij ons een Teamscan voor hun team aanvragen. Wij verwerken de uitkomsten en de managers ontvangen een kort verslag met de uitkomsten. Kosten: € 375 exclusief btw voor teams van max. 12 teamleden.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Blauwdruk van het team

Het team in beeld
Teamleden weten goed te omschrijven wat er fout gaat in hun team en waar dat aan ligt. Daar vertrouw ik op. Een assessment is een hulpmiddel. Het kan het team helpen om in kaart te brengen  in welke mate factoren een rol spelen bij het wel of niet functioneren. Het model wat wij gebruiken, is geen opgetelde 360. De scores worden annoniem verwerkt.  Het resultaat is een rapport van het team óver het team. Met die uitkomsten gaan we aan de slag. Wat kan beter en welke concrete acties horen daarbij?

Het mooie van het assesment dat Teamcoaching International heeft ontwikkeld, is dat het in 18 talen beschikbaar is. Je kunt het dus ook gebruiken in Internationaal opererende bedrijven.  Dat het een goed instrument is, blijkt uit de psoitieve ervaringen van bedrijven als Capgemini, Mc Donalds, Deloitte, Symatec, ING en Bank of America.  

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
       
   

Heeft u interesse?
Neem vrijblijvend contact op!

Ja ik ben geïnteresseerd in de diensten van Teams@Work!
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

 
       

Workshops

  • Facilitated workshops

    Bent u op zoek naar een externe workshop-facilitator? Ik heb een schat aan ervaring met het...

  • Project start-ups (PSU)

    Projecten mislukken soms omdat het team bij aanvang te weinig aandacht heeft besteed aan het...

Aanmelden Nieuwsbrief

Ja, ik ontvang graag de periodieke nieuwsbrief.
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer