• Log in
  • Contact
  • Volg ons op LinkedIn
evivermeer-grijs

Factoren voor succesvolle samenwerking

In mijn vorige blog heb je kunnen lezen hoe belangrijk samenwerkingsafspraken zijn. De vanzelfsprekende volgende vraag is: zijn daar ook kaders voor? En waar moet je op letten?

In onze teamcoaching werken we veel met het Team Diagnostic Assessment, een Amerikaanse model gebaseerd op 14 aspecten van effectieve samenwerking. De Quickscan die ik op mijn website aanbiedt (linkje) is op dit model gebaseerd.Er zijn de afgelopen jaren vele instrumenten ontwikkeld voor team-assessments. Dit instrument onderscheidt zich van anderen omdat het het team functioneren centraal stelt, niet het individuele functioneren in het team. Dit assessment gaat dus over het team in zijn geheel, in plaats van een optelsom van persoonlijke ervaringen. Het model is gebaseerd op twee centrale pijlers, productiviteit en positiviteit. Beide pijlers zijn erg belangrijk voor effectieve samenwerking.
Daaraan worden 14 aspecten getoetst. Ik heb training gevolgd bij Team Coaching International (wwww.teamcoachinginternational.com). Daarmee ben ik gecertificeerd om met dit assessment te werken. Het is een heel effectief middel, dat ook nog eens in 18 talen beschikbaar is. Heel handig, je kunt het ook gebruiken in internationaal opererende bedrijven. Dat het een succesvol model is, blijkt uit de goede ervaringen van corporate bedrijven als Capgemini, Mc Donald's, Deloitte, Symantec, Unilever, ING en Bank of America.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Een teamcontract

Een mooi voorbeeld van hoe je concreet je afspraken kan maken, was met een team van een blijf-van-mijn-lijf huis. Dat team was geen geheel. Ze hadden allemaal hun eigen cliënten en werkten langs elkaar heen. De teamleden werden daardoor tegen elkaar uitgespeeld door hun cliënten. Ze waren als los zand. Na een paar sessies kwamen ze uit zichzelf met een teamcontract waarin verschillende afspraken stonden vastgelegd over o.a. besluitvorming en communicatie. Sindsdien is er in de onderlinge samenwerking veel verbeterd. Tegelijkertijd werd ook duidelijk dat een aantal zaken voor de hele organisatie golden. Vervolgens ben ik ook aan de slag met de rest van de organisatie. Dat is leuk natuurlijk. En sterk van deze directeur, dat zij tijdens een reorganisatie toch de focus houdt op het belang van het teamproces en begrijpt dat zoiets tijd vraagt. Bepaalde patronen die je in de organisatie in 20 jaar hebt opgebouwd, breek je immers niet in één keer af.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Maak samenwerkingsafspraken!

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk concrete samenwerkingsafspraken zijn. Als je die niet eerst vaststelt, kun je elkaar daar later ook niet op aanspreken. Zo begeleid ik medewerkers van een hospice. Iemand merkte op dat ze zich ergerde aan de wijze waarop de overdracht plaatsvond. Maar ze durfde daar niets over te zeggen. Bleek dat er ook geen duidelijke richtlijnen waren over wat steevast in een overdracht besproken moet worden. Aanspreken wordt dan lastig, zeker wanneer mensen vrijwillig werken. Heb je over zulke zaken als team afspraken gemaakt, is het voor iedereen makkelijker elkaar daarop aan te spreken. Ook als teamleider of manager.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Laat afspraken niet versloffen

Het klinkt misschien kinderachtig al die afspraken. Maar neem zoiets simpels als het op tijd beginnen met vergaderen en het gebruik van telefoons tijdens overleg. Wat doe je als iemand een kwartier te laat binnenstapt? Of tijdens een vergadering steeds met zijn telefoon bezig is? Voordat je het weet ontstaat een cultuur waarin dat normaal is. Niet erg als dat oké is, wel als je dat helemaal niet wilt.

Een voorbeeld: We hebben een klant in de accountantswereld. Daar moeten veel klussen in een week worden geklaard. Dergelijke teams bepalen op maandagmorgen wat er op vrijdag af moet zijn, waarbij gestuurd wordt op taken, en niet hoe gaan we dit sámen doen. Hoe gaan we om als team met bijvoorbeeld overwerken? Wat spreken we af als een klant niet op tijd de juiste informatie levert? Naar wie wordt wat geëscaleerd? Wat je aan de voorkant investeert, voorkomt onduidelijkheid halverwege en irritatie achteraf.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
       
   

Heeft u interesse?
Neem vrijblijvend contact op!

Ja ik ben geïnteresseerd in de diensten van Teams@Work!
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

 
       

Workshops

  • Facilitated workshops

    Bent u op zoek naar een externe workshop-facilitator? Ik heb een schat aan ervaring met het...

  • Project start-ups (PSU)

    Projecten mislukken soms omdat het team bij aanvang te weinig aandacht heeft besteed aan het...

Aanmelden Nieuwsbrief

Ja, ik ontvang graag de periodieke nieuwsbrief.
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer