• Log in
  • Contact
  • Volg ons op LinkedIn
evivermeer-grijs

Hoe open sta jij voor beïnvloeding?

Hoe we de kwaliteit van onze gesprekken kunnen verbeteren.


Bij 9 op de 10 gesprekken komt de intentie van de boodschap niet goed over, aldus Judith E. Glaser, schrijfster van de bestseller ‘Conversational Intelligence’.

Judith Glaser legt een directe verbinding tussen wat we inmiddels weten vanuit de neurochemie en de kwaliteit van de gesprekken die we hebben. Je zou kunnen zeggen dat een groot deel van onze gesprekken onbedoeld blijven hangen in ons zogenaamde reptielenbrein.

Ons reptielenbrein wantrouwt


In dit oudste deel van ons brein bevindt zich het netwerk van wantrouwen. Zodra dat deel van ons brein geactiveerd wordt, zijn we niet meer in staat om bij onze prefrontale cortex te komen, waar het netwerk van vertrouwen zit.

Er zijn gesprekken waarin we een zogenaamde ‘feel-bad’ cocktail aanmaken. Die cocktail bestaat uit adrenaline en cortisol. Bijvoorbeeld, je wilt iemand overtuigen maar voelt je niet gehoord. Bij zowel degene die wil overtuigen als de gesprekspartner, is de kans groot dat deze cocktail wordt aangemaakt. De netwerken van wantrouwen in het reptielenbrein slaan aan en de toegang naar het netwerk van vertrouwen wordt geblokkeerd.

Feel-good cocktail


Lukt het ons echter, aldus Glaser, om in de gesprekken een ‘feel-good’ gesprekscocktail aan te maken, bestaande uit dopamine, oxytocine en serotonine, dan zijn we in staat de kwaliteit van onze gesprekken te vergroten. En daarmee dus ook van onze interacties en samenwerking.

Het allerbelangrijkste om daar te komen, is een houding waarin we openstaan voor beïnvloeding. Daarnaast zijn er 5 basisvaardigheden die daarbij kunnen helpen. Die vaardigheden zijn aan te leren maar je moet er wel mee oefenen en aan de slag gaan. Anders is de kans groot dat we toch in ons reptielenbrein blijven hangen en wantrouwen in onze gesprekken de overhand heeft.


Wil je meer weten over communicatie & samenwerking.

Ik praat heel graag met je verder. Neem contact met mij op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Met stilte vergaderen

Hoe zou het zijn om tijdens een vergadering af en toe heel bewust stilte in te lassen. Tijd om te mijmeren, te reflecteren, te voelen of na te denken. Over wat iets écht betekent voordat je meteen je mening erover ventileert?

Onlangs heb ik in stilte vergaderd. Of beter gezegd mét stilte. En ik vond het een geweldige ervaring. Ik ben ervan overtuigd, dat wanneer we vaker stilte inbouwen in onze overleggen, we beter naar elkaar kunnen luisteren en betere besluiten kunnen nemen.

Beter leren vergaderen van andere culturen

Het hele idee om in stilte te vergaderen komt van Danielle Braun en Jitske Kramer van de Academie voor Organisatie Cultuur. In hun ontdekkingsreis naar wat we kunnen leren van andere culturen, bezochten ze een Quakershuis in Engeland.

Quakers komen samen in stilte. Er wordt alleen iets gezegd als deelnemers het gevoel hebben dat wat ze zeggen toegevoegde waarde voor iedereen heeft en wanneer het “ego vrij” is. Dat betekent dat je dus niet iets zegt omdat jij je wilt laten horen. Het is dus niet zo dat je helemaal in stilte vergadert maar dat je de stilte gebruikt om tot inzichten te komen. Daarna is er ruimte om die inzichten te delen en mee te laten wegen in welk besluit dan ook je samen moet nemen.

Eerst toetsen, dan praten

Ik probeer het me voor te stellen, een vergadering waar we af en toe gewoon even stil zijn en onze gedachten laten gaan over een vraagstuk. Alleen wat zeggen als we innerlijk getoetst hebben of het de moeite waard is en ego-vrij. Ik kan niet wachten tot een team het met mij aandurft dit uit te proberen.

Durf jij? 
Neem dan contact met me op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Hoe ik intervisie nog effectiever maakte

Ik heb er lang over getwijfeld maar weet het nu zeker: ik ga deze intervisiegroep vertellen dat ik er mee stop.

Ik vind het jammer want we trekken al een tijd samen op. Het is een fijne groep om mee te werken. Maar de reisafstand en met name de toenemende files maakte het ondoenlijk. Niet alleen zat ik telkens in de stress of ik wel op tijd zou komen, ook zakelijk gezien stond de tijdsinvestering niet meer in verhouding tot de opbrengsten.

Online Intervisie 

Ze begrepen het wel. Hadden het ook wel een beetje zien aankomen.

Er is een alternatief zei ik: namelijk Online Intervisie. Voor heel veel bedrijven is het heel normaal zaken via conference calls en skype te organiseren. Maar in de zorgsector en bij gemeentelijke diensten is men nog wat terughoudend. Ook deze dames reageerde in eerste instantie afhoudend. Voor intervisie was live contact toch belangrijk en hoe moesten ze zich dat dan toch voorstellen? 

Ik werd op tafel gezet

 Drie weken later kreeg ik een mailtje. Ze wilde toch wel graag met mij verder en een keer een online sessie proberen. Dus werden skype contacten uitgewisseld en werd ik op tafel gezet. En wat bleek, het ging prima. Ik denk zelfs dat ze een nog betere versie van me hebben gekregen, namelijk één zonder reisstress in mijn lijf.

Ruimte genoeg

 En steeds meer organisaties hebben ruimtes voor conference calls met grote schermen. Dus ik zou zeggen wat houdt je tegen. Wil je graag intervisie, probeer het eens online. Daarvoor hoef je niet eens meer op dezelfde locatie te zitten. Dus dat scheelt ook nog reistijd.

Bekijk deze video's om te leren hoe je intervisie écht succesvol toepast.
Video 1: Wat is intervisie precies?
Video 2: De fasen van intervisie.

Ik vertel je graag meer over intervisie en hoe je dat succesvol in kunt zetten in jouw organisatie.
Neem je contact met me op? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

What's in a name?

Ik geef trainingen in projectmanagement. Opvallend is altijd weer hoeveel werkzaamheden in een project het label project krijgen: van budgetnummer-werkzaamheden waar meer mensen bij betrokken zijn. Maar al die benamingen zeggen niets over de werkwijze. Van alles een project maken, is vaak helemaal niet handig. Het moet wel in verhouding staan.

Team of groep?

Met het woord team is het niet anders. In de praktijk zie ik dat er regelmatig over een ‘team’ wordt gesproken terwijl het eigenlijk gewoon om een ‘groep’ gaat. Op zich kun je je afvragen of dat nou erg is. Het wordt lastig wanneer teams geen echte teams zijn maar wel geacht worden als team te functioneren. Of andersom, als een team door het management behandeld wordt als een groep, kan dat een hoop verwarring en frustratie opleveren.

Dus wat is dan het verschil?

In een team hebben mensen elkaar nodig omdat het eindresultaat niet gerealiseerd kan worden op individueel niveau. Met andere woorden: door samen te werken kan een doel worden bereikt dat groter is dan eenieders individuele kennis, ervaring en kracht.

Een groep bestaat wanneer collega’s worden samengevoegd die verder niet afhankelijk zijn van elkaar voor de uitvoering van het werk. Dit kan zijn om administratieve redenen of om de ‘span of control’ beheersbaar te houden.

Zo was ik een keer bij een klant die graag iets aan teambuilding wilde doen. Bij de intake werd mij algauw duidelijk dat het om een groep collega’s ging met hetzelfde werk maar dat ze verder niet afhankelijk van elkaar waren. Dat inzicht hielp en maakte ook duidelijk dat teamcoaching niet op z’n plek was. Ze waren collega’s. En als collega’s hielpen ze elkaar, namen ze diensten over bij ziekte of vakantie. Dus hebben we het gehad over collegialiteit en hoe ze dat vorm wilden geven. En omdat ze ook graag ervaringen wilden delen en van elkaar wilden leren, was intervisie een goed alternatief voor teamcoaching.

Juiste verwachtingen maakt samenwerken makkelijker

Misschien eens iets om wat vaker bij stil te staan. Ben je lid van een groep of team? Of is er sprake van een tijdelijk samenwerkingsverband? En wat betekent dat voor wat je van elkaar mag verwachten of voor de vorm van overleggen. Wat er op de agenda staat en de stijl van leidinggeven?  Denk er eens over. Want als verwachtingen kloppen maakt het samenwerken in welke vorm dan ook zoveel makkelijker.

Wil je meer weten over wie ik ben en wat ik doe? Neem contact met mij op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
       
   

Heeft u interesse?
Neem vrijblijvend contact op!

Ja ik ben geïnteresseerd in de diensten van Teams@Work!
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

 
       

Workshops

  • Facilitated workshops

    Bent u op zoek naar een externe workshop-facilitator? Ik heb een schat aan ervaring met het...

  • Project start-ups (PSU)

    Projecten mislukken soms omdat het team bij aanvang te weinig aandacht heeft besteed aan het...

Aanmelden Nieuwsbrief

Ja, ik ontvang graag de periodieke nieuwsbrief.
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer