• Log in
  • Contact
  • Volg ons op LinkedIn
evivermeer-grijs

Wanneer gaan we samenwerken als competentie zien?

People

WANNEER GAAN WE SAMENWERKEN ALS COMPETENTIE ZIEN?

Professionals die het verschil maken zijn in staat om samen te werken, nemen meer verantwoordelijkheid en zijn pro-actief. Tenminste zo vat ik de presentatie over de modernisering van professioneel handelen in preventie, zorg & welzijn van prof.dr. Mirko Noordgraaf op het NCVG congres in april j.l. maar even samen. 

DE PROFESSIONAL VAN NU IS PER DEFINITIE EEN ' TEAMPLAYER'

Nieuw is dat niet. Al jaren is samenwerking in de zorgverlening eerder regel dan uitzondering. De professional van nu is per definitie een ' teamplayer'. Terwijl in de huidige opleidingen steeds vaker aandacht besteed wordt aan samenwerking als iets wat te leren is, is de aandacht voor de competenties die nodig zijn voor samenwerking bij huidige professionals nog altijd minimaal.

Als ik wat om me heen vraag wat de reden is, krijg ik antwoorden als:  "Met al die bezuinigingen is er geen tijd en geld om te investeren in dat soort processen..." of ... "We zijn allang blij als we het over de inhoud eens worden, laat staan over de manier waarop we willen samenwerken". Toch zijn dat niet de enige redenen. De neiging van de meeste professionals is vooral inhoudelijk af te stemmen en voorbij te gaan aan het proces dat samenwerking vraagt.

KENNIS VAN SAMENWERKINGSPROCESSEN IS NODIG

Kunnen samenwerken betekent dat professionals over voldoende kennis en inzicht over zichzelf moeten beschikken: weten waar hun kwaliteiten liggen maar ook de eigen beperkingen en valkuilen bij samenwerken.

Samenwerken vraagt natuurlijk om een duidelijk gezamenlijk doel maar de effectiviteit van samenwerking wordt aanzienlijk vergroot wanneer teamleden ook over voldoende kennis beschikken van samenwerkingprocessen. En, belangrijker nog het vooral daar ook over kunnen hebben. Vragen als " wat voor team willen we zijn" en "wat voor werksfeer willen we samen neerzetten?", "hoe willen we elkaar aanspreken?", zijn minstens zo belangrijk. Dat is misschien wat onwennig maar ik zou zeggen, probeer het eens uit en kijk wat het oplevert.

Ik help teams graag om op een prettige en effectieve manier met elkaar samen te werken.

Interesse? Neem dan gerust contact op met mij via www.evivermeerteamcoaching.nl

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Waarom feedback niet werkt

Brein

Waarom feedback niet werkt

Ook al blijven we herhalen dat feedback ook om positieve feedback gaat, het woord alleen al roept over het algemeen negatieve associaties op.

Alle trainingen ten spijt, nieuwe vormen als  feed-forward of sandwich feedback, voor de meeste mensen blijft feedback geven ingewikkeld. Natuurlijk helpt het om feedback terug te brengen tot feiten en impact, tot check en verzoek naar de toekomst toe. Maar hoe we ook ons best doen om feedback op een constructieve manier te geven, het resultaat is meestal toch dat mensen zich verdedigen of andere zogenaamde “gifpijlen” afvuren.

Wat is dat toch dat feedback zo lastig blijft?

 Het antwoord daarvoor ligt in ons brein. Terwijl we denken dat als we iemand laten weten wat niet goed gaat, dat motiveert om in beweging te komen, is het tegenovergestelde waar. Voor de meeste mensen wordt feedback als een bedreiging gezien. En de angst die feedback oproept, veroorzaakt een fight, flight of freeze reactie. Het resultaat is dat mensen zich gaan verdedigen (fight), soortgelijke situaties en/of de boodschapper in de toekomst proberen te vermijden (flight) of helemaal verlammen en zich terugtrekken (freeze).

Wat helpt dan wel?

Het is een open deur maar als mensen zoveel mogelijk de dingen doen waar ze goed in zijn, zich gewaardeerd voelen om hun talenten en kwaliteiten en wanneer teamleden elkaar uitdagen om het beste uit zichzelf te halen, is de kans groot dat een team ook echt succesvol kan zijn. Want hoe minder angst en positieve emoties hoe meer de resultaten tot hun recht komen!

Meer weten over hoe je een ‘waarderende’ cultuur creëert, neem gerust contact op voor een oriënterend gesprek.

www.evivermeerteamcoaching.nl

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

De vlieg aan de muur

Vlieg aan de muur

IK KIJK EN LUISTER.

Zie drukke handgebaren bij de één, hoor veel 'moeten' bij de ander. Er wordt door elkaar gepraat, de situatie wordt met heel veel details omschreven en wordt aangevuld met nog meer details. Er is herkenning, er zijn mensen stil, er is veel “er helemaal klaar mee zijn”! Er speelt veel in dit team. 

ALS IK HEEL BEWUST LUISTER, IS ER ZOVEEL TE HOREN.

Taalgebruik vertelt een eigen verhaal maar gebaren of de manier waarop iets verteld wordt weer een heel ander verhaal. Dat laatste verhaal reikt vaak veel verder dan wat er inhoudelijk verteld wordt. Inhoudelijk volg ik het gesprek nauwelijks. Teams die ik coach moeten daar vaak aan wennen. Ze zouden graag willen dat ik ook inhoudelijk ergens iets van vind. Voor mij is de vraag waarom ze dat zo graag willen interessanter en relevanter, maar dat terzijde.

VASTE PATRONEN DOORBREKEN.

Je belandt soms met elkaar in een vast patroon van overleggen en zaken bespreken en je wilt het samen graag anders omdat het niet meer werkt. Het kan heel verhelderend zijn om een buitenstaander te vragen om als ‘vlieg op de muur’ aanwezig te zijn. En natuurlijk ook om terug te koppelen wat opvalt in de communicatie en het team verder te helpen bij het vinden van effectievere manieren van overleggen, besluiten nemen en communiceren.

Ik help teams graag om op een prettige en effectieve manier met elkaar te communiceren. Interesse? Neem dan gerust contact op met mij via www.evivermeerteamcoaching.nl

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Hoe vaardig ben jij in teamwork?

Hoe goed heeft jouw team het het afgelopen jaar gedaan?

En wat was jouw bijdrage daaraan? Wat zijn de doelen voor het team voor dit jaar? En waar ga jij voor? Samenwerken en teamwork is niet alleen de verantwoordelijkheid van teammanagers. Teamwork vraagt vaardigheden van iedereen. Teamwork vraagt dat je echt ‘ja’ zegt tegen samenwerken, ook als dat betekent dat dingen soms langer duren of niet helemaal gaan zoals jij graag zou willen. Dat je je inzet voor een sfeer van respect, collegialiteit en vertrouwen. Dat je open en eerlijk bent in je communicatie.  

Iedereen is het team en het team is iedereen.

Het vraagt ook een zekere mate van team-awareness. Ik noem dat het vermogen om af en toe met een afstand te kijken naar wat er in het team gebeurt. Wie praat er vaak? Wie zegt zelden iets? Wat is de sfeer tijdens een overleg? Hangt er iets in de lucht? Worden sommige onderwerpen gemeden? Hoe gaan de teamleden met elkaar om? Zijn de teamleden vriendelijk en respectvol of juist kritisch en zijn er eindeloze discussies die tot niets leiden? Wacht je tot je teamleider er iets van zegt als er iets lijkt te spelen of doe jij dat als je het signaleert? Teams waarin iedereen zich verantwoordelijk voelt voor hoe het met het team gaat, functioneren beter.

Interesse of meer weten hoe je de team-awareness in jouw team kunt vergroten? Neem gerust contact op via www.evivermeerteamcoaching.nl

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
       
   

Heeft u interesse?
Neem vrijblijvend contact op!

Ja ik ben geïnteresseerd in de diensten van Teams@Work!
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

 
       

Workshops

  • Facilitated workshops

    Bent u op zoek naar een externe workshop-facilitator? Ik heb een schat aan ervaring met het...

  • Project start-ups (PSU)

    Projecten mislukken soms omdat het team bij aanvang te weinig aandacht heeft besteed aan het...

Aanmelden Nieuwsbrief

Ja, ik ontvang graag de periodieke nieuwsbrief.
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer